Охта – zapomniany triumf rosyjskiej motoryzacji
0 Flares 0 Flares ×

Często z przymrużeniem oka traktuję tutaj o rosyjskiej motoryzacji, ale przypadku tego konceptu chylę czoła. Samochód został zbudowany w Leningradzie i zaprezentowano go w 1988 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Niestety nie wrócił już do Rosji… został zatrzymany na granicy przez celników, którzy nie chcieli przepuścić okazji do zasilenia skarbu państwa opłatą graniczną. 

Охта to projekt minivana zbudowany w leningradzkim centrum prototypów, pobłogosławiony przez Gorbaczowa. Utalentowani projektanci pod kierownictwem Dmitry Parfenova przygotował smukłą i nowoczesną linię samochodu, który miał zmniejszyć różnice motoryzacyjne pomiędzy Rosją, a resztą cywilizowanego świata. Projekt nie mógł się nie udać – całość miała oczywiście pełne wsparcie rządowe!

Nadwozie rosyjskiego minivana zostało osadzona na konstrukcji Łady. Projektanci przygotowali wnętrze tak, aby pomieściło siedmioro pasażerów, zachowując przy tym aerodynamiczni i nowoczesny kształt. Wnętrze można było niemal dowolnie aranżować i przekształcać. Dzisiaj to standard, ale przypomnijmy, że to były lata 80-te. 

1-ohta-nami-13

Dodatkowo żeby zmniejszyć opór powietrza wykorzystano tunel aerodynamiczny leningradzkiej politechniki. Dzięki temu zabiegowi udało się osiągnąć cel.

Zgodnie z obowiązującymi trendami samochód został wyposażony w kompozytowe szyby boczne. Deska rozdzielcza została zamontowana bezpośrednio na kolumnie kierownicy, a jej kształt i nachylenie zapewniał wyjątkową widoczność. Światła zostały schowane w przednim zderzaku, co dodatkowo poprawiło „nowoczesność” samochodu.

To nie koniec nowinek. Pod zderzakiem miał pojawić się spojler, który podczas większych prędkości miał nieznacznie się wysuwać i zwiększać siłę docisku samochodu do asfaltu.

1-ohta-nami-2

 

Wiele nowatorskich rozwiązań zastosowanych w prototypie Охта znalazło się potem w seryjnie produkowanych samochodach. Prace nad konceptem zakończono w 1987 roku. Nadwozie zbudowane z ramy przestrzennej zostało pokryte płytami z tworzyw sztucznych i prezentowało się całkiem nieźle. 

Охта została zaprezentowana na genewskiej wystawie motoryzacyjnej w 1988 roku. Wracając do kraju ekipa utknęła na granicy, a prototyp został zatrzymany przez celników, którzy nie chcieli odpuścić i narzucili spore opłaty celne. Auto zostało zamknięte w magazynie, co nie – jak potem się okazało – nie było najlepszym miejscem dla delikatnej konstrukcji konceptu. W ciągu kilku (sic!) lat auto zostało zwrócone twórcą, ale jego stan był daleki od doskonałości.

1-ohta-nami-16 1-ohta-nami-10 1-ohta-nami-5 1-ohta-nami-8

 

 

The following two tabs change content below.
Prywatnie wielki miłośnik czterech kółek, ale pojadę również na dwóch lub trzech. Uważam, że nie ma brzydkich i złych samochodów, ale życie jest zbyt krótkie, by jeździć nudnymi modelami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>