Jak powstaje drewniana kierownica? (wideo)
0 Flares 0 Flares ×

Skrzynka mailowa blog@benzina.pl to miejsce, gdzie trafiają różne dziwne, ciekawe lub intrygujące maile. Tym razem postanowiłem jeden z nich opublikować. Czy zastanawialiście się kiedyś jak powstaje kierownica? Teraz macie zobaczyć to na własne oczy!

Model LS to flagowiec Lexusa. Nie powinno więc nikogo dziwić, że na jego pokładzie znalazła się drewniana kierownica. W prezentowanym poniżej filmie producent uchylił (w sposób kontrolowany) rąbka tajemnicy.

Drewniane kierownice wykonuje się najczęściej metodą podobną do tej, która jest stosowana przy produkcji parasoli. Specjalista po prostu gnie podłużne kawałki drewna uważając, by słoje drewna układały się równolegle o koła kierownicy. Przesłana informacja mówi, że w przypadku Lexusa słoje ułożone są na jej powierzchni poziomo, dzięki czemu tworzą ciekawy wzór „Shimamoku”.

Kierownica w Lexusie LS zrobiona jest z wiecznie zielonego azjatyckiego drzewa agatis, zwanego także soplicą. Drewno, po doprowadzeniu do pożądanej wilgotności i uplastycznieniu, jest przerabiane na fornir – cieniutkie płaty złuszczone z obracającego się pnia za pomocą szerokiego noża. Płaty forniru są barwione na różne odcienie, co wydobywa charakterystyczny, pasiasty wzór słojów, a następnie za pomocą syntetycznych żywic łączone w cienką sklejkę. Wycięte z wzorzystej sklejki płaskie elementy o starannie dobranym kształcie trafiają do specjalnej prasy z negatywową formą, gdzie w odpowiednich warunkach uzyskują ostateczny kształt okładzin. W kolejnej prasie okładziny łączone są trwale ze szkieletem kierownicy, a następnie lakierowane, pieczołowicie wykańczane i polerowane. Pozostaje już tylko wyposażyć kierownicę w elementy instalacji elektrycznych i poduszkę powietrzną.

Produkcją zajmuje się firma Tendo Woodwork Corporation, słynąca z produkcji designerskich mebli wykonanych ze szlachetnej sklejki. Firma ta, założona w 1940 roku w miejscowości Tendō w prefekturze Yamagata na północnym wschodzie Japonii, opracowała własne, zaawansowane technologie gięcia i tłoczenia sklejki. Były one używane do produkcji śmigieł do samolotów myśliwskich, zaś po wojnie wykorzystano je do wyrobu estetycznych, lekkich i trwałych mebli o przepięknych kształtach. Meble Tendo, takie jak krzesło-motyl czy taboret-grzybek, trafiły do kanonu japońskiego wzornictwa przemysłowego, znajdując poczesne miejsce w światowych galeriach sztuki, a nawet na japońskim dworze cesarskim.

 

The following two tabs change content below.
Prywatnie wielki miłośnik czterech kółek, ale pojadę również na dwóch lub trzech. Uważam, że nie ma brzydkich i złych samochodów, ale życie jest zbyt krótkie, by jeździć nudnymi modelami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>