Dartz – rosyjski Hummer, ale nieco większy
0 Flares 0 Flares ×

Kto zna markę Hummer ręka w górę. Reszta proszona jest o opuszczenie sali. Moda na ten samochód rozpoczęła się na na dobre w 1992 roku i mogłoby się wydawać, że ten ulubieniec elit z Hollywood nigdy nie spotka na swojej drodze godnego przeciwnika. I tak zapewne by się stało, gdyby nie pewna łotewsko-rosyjska firma.

Większość z Was kojarzy zapewne, że pierwotnie Hummer różnił się od „mainstreamowej” drugiej i trzeciej edycji, a najbliższa protoplaście była odmiana H1, której pierwszy egzemplarz powstał na zamówienie samego Arnolda Terminatora Schwarzeneggera. Oczywiście i ta odsłona różniła się od produkowanego od 1984 roku HMMWV, między innymi brakiem karabinu maszynowego Browning. Cywilny Hummer oferowany był, jako „luksusowy SUV”. Wyposażono go w pasy bezpieczeństwa, zagłówki, klimatyzację i wiele innych udogodnień do których przyzwyczajeni byli aktorzy z Hollywood.

Najdroższy, najszybszy, najpotężniejszy?

Samochód, który rzucił stalową rękawicę Hummerowi został zaprojektowany w – jak podkreśla producent – unikalnej rosyjskiej technologii zbrojeniowej. I ja im wierzę. Historia firmy, która podjęła się stworzenia tego motoryzacyjnego dzieła zaczyna się w czasach, gdy Rosją rządził Car Mikołaj II.

Masowe strajki i żołnierski terror. „Krwawa niedziela” zapoczątkowała cykl rewolucyjnych zamieszek, będących rezultatem kryzysu ekonomicznego. Car Mikołaj II początkowo zmuszony do rozszerzenia praw obywatelskich wycofał się z poczynionych obietnic. Jak się okazało przegrana rewolucja była tylko wstępem do przygotowania nowej, tym razem zwycięskiej rewolucji komunistycznej. Był rok 1907 – bardzo istotny dla bohatera tego artykułu.

21421

Dartz to najstarsza firma na świecie produkującą samochody opancerzone. Manufaktura powstała w 1907 roku na mocy decyzji o budowie w Rydze fabryki samochodów. W 1908 roku Division Automobile Riga została przemianowana na Russo-Balt. Rok później surowe hale fabryczne opuszcza pierwszy model pojazdu.

Rocznie przodownicy pracy produkują około 140 sztuk aut. Samochody trafiają między innymi na dwór carski, a w 1912 roku model C24-50 bierze udział w rajdzie Monte Carlo. W 1913 roku powstaje DARTZ Motor Company – firma, która przetrwała Lenina, Stalina i Putina.

Nie ważne, CO chcesz, ważne JAK za to zapłacisz

W 2009 roku Dartz zaprezentował dwa nowe modele. Był to luksusowy Prombron oraz pancerny Kombat. Premiera obyła się na Top Marques Monaco, a książę Albert II był zachwycony nie tylko samym pokazem, ale również modelami.

Ponieważ premiera okazała się sukcesem, firma postanowiła, że samochód trafi do seryjnej produkcji. Zgodnie z zapowiedziami miał być najbardziej luksusowym i najbezpieczniejszym opancerzonym SUV-em na świecie. Samochody miały być wyposażone w unikalny pancerz wykorzystywany w radzieckich czołgach, a przepych wnętrza miał dorównywać komnatom arabskich szejków. 

Dartz-Prombron00

Dartz Kombat waży blisko 3 tony. Nic dziwnego. Samochód wyposażony jest w powłokę ochronną o grubości 7 centymetrów. Może wytrzymać więcej nić niejeden bunkier. Dla przykładu, wersja przygotowana na rynek chiński jest w stanie przeżyć atak bezpośredni z broni kalibru 12,7 mm. Ten poziom ochrony spotykany jest zazwyczaj w lekkich czołgach. Innowacyjna technologia szyb chroni nawet przed strzałem z shotguna. 

Mogłoby się wydawać, że ten dynamika poruszanie się tego trzytonowego stwora jest porównywalna z szybkością żółwia. Nic bardziej mylnego. Producent zapewnia, że samochód jest w stanie rozpędzić się do 240 km/h, najodważniejsi zapewniają, że przy 180 km/h auto nadal przyspiesza. Nic dziwnego. Pod maską znajduje się 8 litrowa jednostka V8 generująca 456 KM.

Niezależne zawieszenie już na etapie produkcji łączone jest z nadwoziem zbudowanym ze stali szlachetnej, co w efekcie bardzo pozytywnie odbiło się na sporej już wadze auta. 

Na pokładzie samochodu nie mogło zabraknąć automatycznej klimatyzacji, nawigacji satelitarnej, systemu wspomagania parkowania, wysokiej jakości skóry czy drewnianych wykończeń. To wyposażenie jest jednak niczym, jeżeli jesteśmy zainteresowani odmianą Prombron. 

Dartz_01

Prombron to luksusowa odmiana wersji Kombat. Zgodnie z maksymą firmy „nieważne, co chcesz – ważne jak za to zapłacisz” ograniczeniem jest tylko wyobraźnia. Wnętrze można wykończyć nawet skórą z napletka wieloryba lub, jeżeli to jest zbyt szokujące producent poleca również skórę rekina. Wybredni mogę zamówić bardziej egzotyczne materiały: skórę strusia, węża lub krokodyla… 

Producent zapewnia, że od momentu wprowadzenie auta do sprzedaży nie powstały dwa tak samo wyposażone modele. Każdy egzemplarz jest wykonany na indywidualne życzenie, każdy jest unikatowy i budowany od podstaw ręcznie.

Dartz

Podstawowa wersja Dartza została wyceniona na około 200 tys. dolarów. Większość sprzedanych egzemplarzy kosztowało oczywiście o wiele więcej. Nabywcy tych najdroższych otrzymują na osłodę kilogram najrzadszego kawioru świata (25 tys. dolarów za kilogram) dostarczany w złotych puszkach przez dwa lata od zakupu auta.

The following two tabs change content below.
Prywatnie wielki miłośnik czterech kółek, ale pojadę również na dwóch lub trzech. Uważam, że nie ma brzydkich i złych samochodów, ale życie jest zbyt krótkie, by jeździć nudnymi modelami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>