Sowieckie samochody sportowe
0 Flares 0 Flares ×

Radziecki samochód sportowy… dla jednych to najbardziej absurdalne stwierdzenie w historii motoryzacji, dla innych ciekawa wycieczka w głąb krainy, która nadal skrywa wiele tajemnic. Sceptycy powinni pamiętać, że skoro ZSRR wysłało człowieka w kosmos, to być może w „czerwonych fabrykach” powstało kilka supersamochodów?

Jak wyglądał sowiecki przemysł samochodowy? Oczywiście rozwijał się w oparciu o zagraniczne technologie. Najpierw amerykańskie, które w latach 20- tych były przekazywane w ramach umów partnerskich (SIC!). Natomiast po drugiej wojnie światowej Bracia Rosjanie stali się posiadaczami niemieckich myśli technologii pod postaciami wywiezionych kompletnych linii produkcyjnych. Oczywiście Sowieci stworzyli również od podstaw kilka udanych konstrukcji.

ZIS 101A Sport

W 1938 roku radzieckie kierownictwo w osobie Stalina zatwierdziło, co było równoznaczne z zezwoleniem zbudowania samochodu sportowego ZIS 101A Sport.

ZIS-101A-Sport

 

Auto miało zostać skonstruowane w oparciu o podzespoły limuzyny VMS-101A, co tłumaczy dlaczego ZSRR nigdy nie stało się krajem kojarzonym z sportowymi samochodami. VMS-101A był bowiem 6 metrową, ociężałą limuzyną o wadze 2,5 tony!

Pod maską ZIS-101A-Sport mieścił się 6-litrowy silnik o mocy 141 KM, który był tak długi i ciężki, że miejsca dla kierowcy znalazło się dopiero daleko z tyłu. Mówiono, że auto było nie gorsze od Betleya i Mercedesa z tamtych czasów. Oczywiście w tej sytuacji ważniejsze jest nie co mówiono, ale kto mówił i w czyjej obecności.

Pobieda Sport

Pobieda kojarzy się nam przede wszystkim z garbatą FSO Warszawą. Konstrukcja ta została nam ofiarowana w imię wiecznej miłości pomiędzy naszymi narodami.

Pobieda Sport

Pobieda Sport powstała w 1950 roku. Za projekt głową odpowiadał Aleksiej Smolin – projektant samolotów, skuterów śnieżnych i amfibii.

Po zakończeniu prac trudno było się doszukać w tym prototypie linii znanych z Pobiedy. Nadwozie wykonano z aluminium, dach obniżono o 160 mm, a samochód został wyposażony w gigantyczne jak Matka Rosja owiewki.

Samochód napędzany był 2,5 litrowym silnikiem o mocy 75 KM zasilanym dwoma gaźnikami. Samochód ważył zaledwie 1,2 tony.

GAZ – Torpeda

Kolejna myśl techniczna. W tym przypadku konstrukcja nie została oparta na produkowanym samochodzie. Torpeda została skonstruowana przez znanego już nam A. Smolina (Pobieda Sport) od podstaw. Nadwozie zostało wykonane z aluminium.

GAZ – Torpeda

Torpeda była napędzana 2,5 litrowym silnikiem o mocy 105 KM z turbodoładowaniem. Napęd przekazywany był przez trzystopniową skrzynię biegów – co ważne w pełni zsynchronizowaną. Prędkość maksymalna to 191 km/h.

ZIS-112

W 1951 roku pojawił się jeden z najbardziej szalonych radzieckich samochodów sportowych. Nawet teraz jego linię można nazwać awangardową, co w latach 50-tych mogło być podciągnięte nawet pod zdradę narodową.

ZIS-112

Przód samochodu był wyposażony w potężny reflektor wokół którego skupił się cały projekt. Auto ważyło 2,4 tony i było pierwotnie napędzane 140 konnym silnikiem. Dopiero potem zamontowano mocniejszą, 6-litrową jednostkę o mocy 183 KM dzięki której samochód przyspieszał do 204 km/h.

W 1954 roku przebudowano samochód – silnik został wyposażony w dwa gaźniki, moc zwiększyła się do 192 KM, a prędkość maksymalna wzrosła do 210 km/h.

The following two tabs change content below.
Prywatnie wielki miłośnik czterech kółek, ale pojadę również na dwóch lub trzech. Uważam, że nie ma brzydkich i złych samochodów, ale życie jest zbyt krótkie, by jeździć nudnymi modelami.

1 Comments

  1. ~Chorwacja

    Komunistom lepiej szło w dziedzinie motoryzacji niż współczesnej Rosji, która ma pieniądze ze sprzedaży ropy i gazu oraz dostęp do zachodnich – głównie niemieckich – technologii. Dlaczego zatem takie wielkie supermocarstwo nie ma kilku porządnych producentów samochodów?

Odpowiedz na „~ChorwacjaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>