Modele, które wyprzedziły swoje czasy | Taka historia
0 Flares 0 Flares ×

Każdego roku na rynku pojawia się kilkadziesiąt nowych modeli samochodów. Wiele marek, chcąc wyprzedzić swoich konkurentów, szuka kolejnych nisz. Dzisiaj przyglądniemy się dziesięciu modelom, które wyprzedziły swoje czasy.

Citroen DS
W połowie ubiegłego wieku marka Citroen słynęła z tego, że wprowadzała na rynek nowinki technologiczne, o których inni producenci mogli tylko pomarzyć. W 1955 roku pojawił się w salonach Citroen DS. Co ciekawe prace nad nim rozpoczęły się już w 1938 roku, ale druga wojna światowa je przerwała.

http://www.autogaleria.hu -

Samochód był wyposażony w szereg nowinek technicznych. Był wyposażony w hamulce tarczowe na wszystkich kołach, co w tamtych czasach, w tej klasie samochodów nie było takie oczywiste.

Zbieram zapisy do NEWSLETTERA – pod tym linkiem jest formularz :)

Uzupełnieniem był awangardowy kokpit i ponadprzeciętny komfort, osiągany za sprawą hyndropneumatycznego zawieszenia, które stało się do dzisiaj wykorzystywaną wizytówką marki.

Cord L-29
Jest zima. Przynajmniej kalendarzowa. A jak to mówią – jak jest zima to musi być zimno. Czasami nawet pojawia się śnieg. Podczas ostatniego ataku tego białego spotkałem w rowie BMW z naklejką „przedni napęd jest dla dziewczynek”. Warto tu wspomnieć, że były takie czasy, w których przedni napęd nie istniał. Do czasu, gdy w 1929 roku pojawił się Cord L-29.

Cord-L-29-Hayes-Coupé-3

Był to pierwszy samochód z napędem na przednie koła, który trafił do salonów. Co prawda pierwsze próby z takim napędem odbyły się w 1898 roku, ale zakończyły się na etapie prototypu.

W 1929 roku Cord L-29 był uznawany za „czarną owcę” rynku motoryzacyjnego, ale wtedy nikt nie mógł przypuszczać, że przedni napęd stanie się tak powszechny.

Ford T
O Fordzie T napisano dziesiątki tysięcy artykułów. Warto jednak o nim wspomnieć, nie mogło go przecież zabraknąć na tej liście. Nie był pierwszym samochodem na świecie, nie był nawet pierwszym modelem produkcyjnym. Dlaczego więc Ford T kojarzy się z początkami historii samochodów?

1912-ford-model-t

Dlatego, że Ford T był pierwszym niedrogim modelem, na który mogła sobie pozwolić przeciętna amerykańska rodzina. Dodatkowo był prosty w budowie, trwały, łatwy w naprawie i nieskomplikowany w prowadzeniu.

Produkowany od 1908 do 1927 roku model T był napędzany przez silnik o pojemności 2,9 litra o mocy 22,5 KM. Samochód pierwotnie kosztował 825 dolarów, potem jego cena spadła do około 300 dolarów. W tamtym czasie średnia płaca w USA top było około 50 dolarów miesięcznie. Henry Ford sprawił, że samochód przestał być luksusem, a stał się po prostu środkiem transportu.

Mini Cooper
Wielu producentów miało lub ma w swojej ofercie modele, które nawiązują mniej lub bardziej do poprzedniej epoki: Fiat 500, Chrysler PT Cruiser, Chevrolet HHR, Volkswagen Beetle lub, które po prostu są nieco bardziej stylowe: Audi A1, Opel Adam, Citroen DS, Smart…

morris_mini_1961_images_1

Można uznać, że pierwszym modelem, który wpisywał się w filozofię stworzenia czegoś zupełnie oderwanego od rzeczywistości był Mini, który pojawił się na rynku w 1959 roku, aby w 1961 zyskać większą moc i zadebiutować jako Austin Mini Cooper i Morris Mini Cooper.

Samochód miał moc na poziomie 55 KM, a paliwo tłoczyły dwa gaźniki Skinners Union. Auto bez wątpienia jest kultowe i zapoczątkowało modę na małe jeździdełka.

Range Rover
Uznaje się, że przed 1970 roku samochody terenowe raczej nie nadawały się do codziennej jazdy po cywilizowanych afaltowych traktach. Nadawały się do jazdy po błocie, ale nie można było od nich oczekiwać wygody, ani droższych materiałów wykończeniowych. Pierwsza generacja Range Rovera wszystko zmieniła.

yvb151h

Samochód pojawił się w czerwcu 1970 roku. Prototyp nosił nazwę VELAR, co oznaczało Vee Eight Land Rover. Prace nad tym autem trwały od 1966 roku, ale pomysł ma swoje korzenie w latach 40.

Można założyć, że gdyby nie potrzeby angielskich „lordów”, którzy nie chcieli rozstawać się z luksusem nawet podczas pokonywania trudnego terenu, ten samochód nigdy by nie powstał. Jak pokazuje historia, eksperyment się powiódł.

Renault 5 Turbo
Volkswagen Golf GTI pierwszej generacji, który zadebiutował w 1976 roku, jest uznawany za pierwszego usportowionego hatchbacka, ale pierwszym prawdziwie sportowym hatchbackiem, który poruszał się po drogach publicznych jest niewątpliwie Renault 5 Turbo (lub R5 Turbo).

http://www.autogaleria.hu -

Samochód miał niewiele wspólnego z podstawową odmianą „piątki”. Był przystosowany zarówno do jazdy po drogach, jak i do rajdów. W podstawowej odmianie silnik generował 160 KM.

W 2004 amerykańskie czasopismo motoryzacyjne Sports Car International przyznało Renault 5 Turbo numer 9 na liście „Dziesięciu Najlepszych Sportowych Samochodów Świata lat ’80″.

Renault Scenic
Pierwsza generacja pojawiła się w 1996 roku, a w 1997 została uznana Samochodem Roku. Pomysł na tego minivana był prosty. Początkowo samochód był zaledwie kolejną nadwoziową odmianą Megane.

http://www.autogaleria.hu

Jego wyższe i bardziej przestronne nadwozie zyskało uznanie klientów. Sukces był niemal natychmiastowy. Renault nie sprzedało jednak tylu modeli ilu było chętnych. Fabryki miały za słabą wydajność.

Pierwsza generacja Renault Scenic niewątpliwie przyczyniła się w dużej mierze do powstania i rozwoju segmentu minivanów na europejskim rynku.

Volkswagen Golf
Mogłoby się wydawać, że na liście powinien znaleźć się VW Beetle, ale bardziej znaczącą rolę na rynku europejskim miał (i nadal ma) jego następca – Golf. Volkswagen Golf zadebiutował w 1974 roku. W założeniu samochód miał być niezawodny, ekonomiczny i dopracowany w takim stopniu, aby powtórzyć sukces popularnego Garbusa.

http://www.autogaleria.hu

Prace nad projektem zaczęły się w 1967 roku, a osobą która zaprojektowała linię Golfa był włoski projektant Georgio Giugiaro.

W swoim czasie Golf I był bardzo nowoczesnym samochodem. Silnik umieszczony z przodu zerwał z tradycją, do tego doszło chłodzenie cieczą, komfortowe zawieszenie i przestronne wnętrze. Tak powstała historia, która trwa już od 40 lat.

Łada Niva
W 1970 roku prezes rady ministrów ZSRR polecił radzieckim konstruktorom, aby zbudowali samochód terenowy, który będzie jako tako wyglądał, będzie miał nieprzeciętne właściwości terenowe, a na dodatek będzie go można używać codziennie także w mieście. Dziś takie pojazdy nazywamy SUV.

http://www.autogaleria.hu -

2121 uważana jest obecnie za pierwszy samochód zakładów WAZ, który nie ma nic wspólnego z Fiatem. Nie do końca jest to prawda. Wiele komponentów, których użyto w tym samochodzie pochodziło z poprzednich modeli Łady, które były oparte na technologii Fiata.

W przeciwieństwie do innych terenówek Łada Niva miała nadwozie samonośne. Samochód był wyposażony w napęd 4×4, dwubiegowy reduktor i blokadę centralnego dyferencjału.

GAZ M-72
Podoba się wam Volvo S60 Cross Country? Warto więc wiedzieć, że 60 lat wcześniej pojawił się GAZ M-72, osobówka z powiększonym do 21 cm prześwitem.

http://www.autogaleria.hu -

Podobnie jak Volvo, rosyjski wynalazek został wyposażony w napęd na cztery koła. Powstało 4677 sztuk tego samochodu.

Samochód mógł się rozpędzić do 90 km/h. Według oficjalnych danych średnie zużycie paliwa przy prędkości 30 km/h wynosiło 14 litrów na 100 km.

A może uważacie, że jakiegoś samochodu zabrakło na liście? Na Wasze maile czekam pod adresem piotr@benzina.pl, a jeżeli nie chce Wam się pisać elektronicznych listów zostawcie wiadomość w komentarzu lub na facebooku.

The following two tabs change content below.
Prywatnie wielki miłośnik czterech kółek, ale pojadę również na dwóch lub trzech. Uważam, że nie ma brzydkich i złych samochodów, ale życie jest zbyt krótkie, by jeździć nudnymi modelami.

1 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>