8 rzeczy, których mogłeś nie wiedzieć o Lamborghini | Producenci
0 Flares 0 Flares ×

Lamborghini Diablo, Aventador czy Countach nigdy by nie powstały, gdyby nie kłótnia dwóch upartych Włochów. Ale o tym wie każdy miłośnik sportowych samochodów. Nie każdy jednak wie, że „Lambo” mogło produkować śmigłowce oraz, że niewiele brakowało, aby ta firma całkowicie przestała istnieć. Zapraszam na pierwszy odcinek z serii – „Tajemnice producentów”

Ferruccio Lamborghini – prawie Tony Stark

Podczas II wojny światowej Ferruccio stacjonował na wyspie Rodos, gdzie pełnił funkcję mechanika w ramach obsługi naziemnej sił powietrznych. Dostęp do części zamiennych podczas wojny jest nieco utrudniony, szczególnie jeżeli stacjonuje się na wyspie. Problemy ze zdobyciem potrzebnych elementów nie powstrzymały Lamborghini od wykonywania swojej pracy. Szybko zdobył reputację mechanika, dla którego nie ma rzeczy niemożliwych.

Wszystko zaczęło się od… ciągników rolniczych

Po powrocie z wojny, a dokładnie z brytyjskiej niewoli, Ferruccio zajął się konstruowaniem pojazdów dla rolników. W powojennym kraju był spory deficyt ciągników rolniczych i spora nadwyżka pojazdów wojskowych. Warsztat Lamborghini zajmował się przerabianiem jednego, w drugie. Od 1949 roku firma zaczęła konstruować własne modele stając się wkrótce najpotężniejszym producentem maszyn rolniczych w kraju.

Ferruccio Lamborghini

Ferruccio Lamborghini

Grzejniki od Lamborghini

Obecnie firma Lamborghini kojarzy się głównie z supersamochodami. Cześć miłośników motoryzacji wie, że wszystko zaczęło się od maszyn rolniczych, niewielu jednak pamięta, że gdzieś po drodze Ferruccio Lamborghini zaczął produkować także grzejniki i klimatyzatory.

Firma Lamborghini Caloreclima istnieje do dzisiaj. Jeżeli więc macie ochotę na najszybszy podgrzewacz do wody, to zapraszam na http://www.lamborghinicalor.it.

Znalazłem także wzmiankę, że przedsiębiorca marzył o stworzeniu własnej produkcji śmigłowców, ale nie uzyskał pozwolenia od rady nadzorczej.

Ferrari obraził Lamborghini

Ta historia jest znana niemal każdemu. Firma Ferruccio Lamborghini prosperowała na tyle dobrze, że wkrótce stał się on posiadaczem Ferrari 250 GT. Nie był jednak zadowolony z nabytku. Narzekał głównie na działanie sprzęgła. Próbował w tej sprawie umówić się na spotkanie z samym Enzo Ferrari. Ferruccio długo czekał na „wolny termin”. W końcu udało się, więc skorzystał z okazji i zaproponował właścicielowi Ferrari kilka konstrukcyjnych rozwiązań, które miały usprawnić produkowane przez niego samochody. Enzo oburzony uwagami stwierdził, że nie będzie słuchał rad od prostego producenta cięgników, który nie może znać się na sportowych samochodach. Kilka miesięcy później pojawiło się Lamborghini 350GTV.

Pierwszy zaprezentowany model to była wydmuszka

Lamborghini 350 GTV było pierwszym samochodem sportowym wyprodukowanym przez Ferruccio, a właściwie przez jego firmę Automobili Lamborghini. Nadwozie zaprojektował stylista od Bertone. Wykonanie większości podzespołów Lamborghini zlecił firmom zewnętrznym. Nadwozie zbudowała firma z Turynu, skrzynia biegów została wykonana przez firmę ZF, która stworzyła także przekładnię kierowniczą. Natomiast silnik został zaprojektowany i skonstruowany przez Automobili Lamborghini.

Lamborghini 350 GTV

Lamborghini 350 GTV

Niestety, kiedy składano samochód okazało się, że silnik nie mieści się pod karoserią. Firma budująca nadwozie popełniła błąd. Gdy ten supersamochód po raz pierwszy został zaprezentowany na salonie samochodowym w Turynie nie posiadał najważniejszego elementu – silnika. Pod maską znalazło się za to kilka cegieł. Nikt nie zauważył oszustwa, a auto się spodobało.

Lata 60. – jeśli nie masz Miury, jesteś nikim

W 1966 roku pojawiło się Lamborghini Miura P400. Już podczas premiery model stał się niebywałą sensacją i do tej pory uważany jest przez wielu, za najlepszy sportowy samochód, jaki powstał we Włoszech. Jego nazwa pochodzi od słynnej włoskiej rodziny, która hodowała byki do walki na arenie. 

Lamborghini zastosował w tym modelu szereg nowoczesnych rozwiązań . Podwozie miało konstrukcje samonośną, uzyskaną dzięki masywnym progom i centralnemu tunelowi. Auto nie posiadało klasycznej maski, ani pokrywy bagażnika – podnosiły się one razem z błotnikami. 

Pierwsze wyprodukowane modele miały sporo problemów. Najpoważniejszym z nich była zbyt mała sztywność nadwozia oraz wycieki z gaźników, które mogły spowodować pożar. Z czasem rozwiązano wszystkie błędy wieku dziecięcego i w 1971 roku zaprezentowano najlepszą, a dzisiaj już kultową wersję Miury oznaczoną symbolem P400 SV.

Lamborghini Miura P400 SV

Lamborghini Miura P400 SV

Auto zyskało popularność wśród gwiazd tamtych lat. Jego właścicielami byli Frank Sinatra, czy Miles Davies. W latach produkcji Lamborghini Miura SV była najszybszym seryjnym samochodem i jednocześnie pierwszym osiągającym prędkość prawie 300 km/h.

Dzięki Lamborghini powstał Chrysler Vision

W 1987 roku, na salonie samochodowym we Frankfurcie, został zaprezentowany czterodrzwiowy sedan Lamborghini. Koncept nazywał się Portofino i został zbudowany na płycie podłogowej Lamborghini Jalpy. Pod maską prototypu została umieszczona 3,5 litrowa jednostka w układzie V8.

Lamborghini Portofino

Lamborghini Portofino

Sedan Lamborghini, którego wizje prezentował Portofino nigdy nie powstał. Jednak praca projektantów nie poszła na marne. W 1993 roku na rynku pojawił się Eagle/Chrysler Vision. Jego wygląd bazuje na pomyśle zastosowanym w prototypowym modelu.

Niechciana firma?

Kryzys paliwowy w 1973 roku spowodował, że Lamborghini zaczęło mieć problemy ze sprzedażą swoich samochodów. W 1974 roku firma przeszła w obce ręce. W 1978 roku ogłoszono upadłość, ale dzięki produkcji Countach’a udało się przetrwać w tym stanie do 1980 roku. Wtedy znalazł się nowy nabywca – bracia Mimran ze Szwajcarii. W 1987 roku Chrysler składa ofertę kupna. Nazwa Automobili Lamborghini zostaje przywrócona i do końca lat 80- tych utrzymywana przez Amerykanów. W 1994, rok po śmierci Ferruccio, Chrysler sprzedaje Lamborghini korporacji Sedtco. W 1998 roku firma staje się częścią Audi.

Ferruccio Lamborghini

Ferruccio Lamborghini

The following two tabs change content below.
Prywatnie wielki miłośnik czterech kółek, ale pojadę również na dwóch lub trzech. Uważam, że nie ma brzydkich i złych samochodów, ale życie jest zbyt krótkie, by jeździć nudnymi modelami.

8 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>