0 Flares 0 Flares ×

Corvette

Jest napędzana doładowanym silnikiem V8 o mocy dochodzącej do 2000 KM. Została stworzona od podstaw w Polsce tylko w jednym celu – ma być najszybszym autem w Europie.

Uwielbiam tak pozytywnie zakręconych ludzi. Grzegorz Staszewski postanowił, że zbuduje najszybsze auto w Europie i konsekwentnie dąży do celu.

Wszystko zaczęło się pod koniec listopada 2005r. Plan był prosty: Świeżo kupiona Corvette Stingray wjeżdża na podnośnik, by po 5 miesiącach wytężonej pracy wystartować 1 maja 2006 w mistrzostwach polski w wyścigach na 1/4 mili. Corvette przez ten czas miała zostać kompleksowo przebudowana. Zaczęliśmy od przeróbki napędu.

Po rozdzieleniu nadwozia od ramy i wyjęciu silnika zajęliśmy się zaadaptowaniem mostów napędowych i skrzyni redukcyjnej z GMC Typhoona, które miały zapewnić stały napęd na 4 koła, przenosząc przy tym olbrzymią moc silnika. To napęd stanowi o unikalności naszego projektu. Jak dotąd nikt na świecie nie przerobił Chevroleta Corvette na cztero napędowego dragstera. Bycie pionierem łatwe nie jest, a w tym przypadku wymagało wielu godzin cięcia, gięcia i spawania, aby napęd nie tylko zadziałał, ale i wytrzymał ekstremalne obciążenia. Innymi słowy, żeby nic się nie urwało

Grzegorz Staszewski

Jak bardzo trzeba być szalony, żeby zasiąść za kierownicą tego potwora? Solidnie osadzony w ramie silnik ma pojemność zwiększoną do 6,3 litra i został dozbrojony w w głowice AFR i wyczynowy rozrząd CompCams. Co ciekawe ood maską znalazły się podzespoły pochodzące z zupełnie innego świata – alternator pochodzi ze Skody, chłodnica z Volkswagena, zbiorniczek przelewowy z Audi i pompa wspomagania z Citroena. Dziwaczna hybryda – śmiem twierdzić! Ale nie bezsensowna. Wszystko po to, aby wyżebrać jak najwięcej miejsca na orurowanie turbo… naprawdę dużego TURBO!

Jest to największa sprężarka w ofercie Turbonetics’a – model Thumper T-106. Producent określa jej potencjał na „do 2200KM”. Średnica wystającej nad maskę zimnej części to 28 cm – dokładnie tyle samo, co standardowe wiadro. Wyjście do intercoolera o średnicy czterech cali i pięciocalowy downpipe dopełniają obrazu tego potwora.

Jak się można było spodziewać po tym zabiegu powstała turbodziura wielkości Wielkiego Kanionu. Dlatego też by zachęcić ją do wcześniejszej pracy, i by auto sprawnie przyspieszało Grzegorz zamontował system wtrysku podtlenku azotu. Składa się z ośmiu „wtryskiwaczy” (po sztuce na każdy cylinder), a każdy z nich podaje podtlenek azotu i paliwo pozwalające uzyskać strzał 75KM. Czyli razem 600KM z gazu rozweselającego! To, plus moc samego silnika, wystarcza by auto sprawnie się rozpędzało zanim zacznie pompować turbina.

Corvette

Za odpowiednią ilość paliwa odpowiadają dwie sportowe pompy paliwa Boscha połączone z regulatorem ciśnienia Aeromotive za pomocą przewodów paliwowych o średnicy 0.5″.

W niedzielę, 22 września, na zawodach „Das Drag Day” w niemieckim Bitburgu, Grzegorz Staszewski pobił swój rekord Polski, osiągając na dystansie 1/4 mili czas 7,896 s. Wynik zawodnika Castrol EDGE Team jest potwierdzeniem, że jego Corvette jest jednym z najszybszych samochodów na świecie i pierwszym zbudowanym w Polsce, które przełamało barierę ośmiu sekund.

Cały sezon załoga skończyła  na 3. miejscu w Europie i 4. na świecie w klasyfikacji samochodów z napędem na cztery koła. Widziałem jego pokaz na żywo i jedno trzeba Andrzejowi przyznać – ten gość naprawdę lubi prędkość :)

NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI

A dla wszystkich, którzy przeczytali do końca film w rekordowego przejazdu. Powiem jedno – przyspiesza prawie tak dobrze jak mój bolid :)

The following two tabs change content below.
Prywatnie wielki miłośnik czterech kółek, ale pojadę również na dwóch lub trzech. Uważam, że nie ma brzydkich i złych samochodów, ale życie jest zbyt krótkie, by jeździć nudnymi modelami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>